És una de les metodologies d'innovació que estem duen a terme a la nostra escola: les Intel·ligències Múltiples.
Aquest projecte està
inspirat en la teoria de Gardner on es defineix la intel·ligència com la
capacitat per resoldre problemes quotidians, per generar nous
problemes, per crear productes o per oferir serveis dins el
propi àmbit cultural. És una destresa que es pot desenvolupar, però que pot
estar condicionada depenent del medi ambient, les nostres experiències,
l'educació rebuda...
- Intel·ligència Matemàtica, la que fem servir per resoldre problemes de lògica i matemàtiques. És la intel·ligència que tenen els científics. Es correspon amb el mode de pensament de l'hemisferi lògic i amb el que la nostra cultura ha considerat sempre com l'única intel·ligència.
- Intel·ligència Lingüística, la que tenen els escriptors, els poetes, els bons redactors. Utilitza tots dos hemisferis.
- Intel·ligència Espacial, consisteix en formar un model mental del món en tres dimensions, és la intel·ligència que tenen els mariners, els enginyers, els cirurgians, els escultors, els arquitectes, o els decoradors.
- Intel·ligència Musical és, naturalment la dels cantants, compositors, músics, ballarins.
- Intel·ligència Corporal o la capacitat d'utilitzar el propi cos per realitzar activitats o resoldre problemes. És la intel·ligència dels esportistes, els artesans, els cirurgians i els ballarins.
- Intel·ligència Emocional per tal d’integrar les dues intel·ligències de caire emocional i social proposades per Gardner (interpersonal i intrapersonal) n’hem generat una sola, la emocional que ens permet entendre'ns a nosaltres mateixos i entendre els altres per tal de determinar la nostra capacitat de dirigir la nostra pròpia vida de manera satisfactòria.
- Intel·ligència Naturalista, la que utilitzem quan observem i estudiem la natura. És la que demostren els biòlegs o els herbolaris.
En el nostre projecte es contempla una nova intel·ligència en la qual es
pretén involucrar les famílies que vulguin participar-hi, aquesta és:
- Intel·ligència Sensorial – Culinària ,consisteix en potenciar els nostres sentits i les habilitats dels mateixos per tal de gaudir del món que ens envolta. A partir de diversos aliments aprendrem a distingir textures, colors, sabors, olors i sons al temps que preparem receptes delicioses.
Metodologia i espais
Les Intel·ligències Múltiples es treballen mesclant diferents cursos un
dia a la setmana. El grup dels petits està format per 1r, 2n i 3r curs i
el grup dels grans, pels alumnes de 4t, 5è i 6è.
Cada IM té associada un espai específic dins
de l'escola per tal que l’alumnat el tingui com a zona de referència.
Cada espai d’intel·ligències està dirigida per un
mestre que la condueix durant tot el curs.
És l’alumnat qui tria l’ordre en el que vol fer els
tallers segons els seus interessos, destreses i motivacions i cada taller el
fan durant dues sessions. D’aquesta manera tots els alumnes passen per totes
les intel·ligències i, a final de curs, poden tornar a triar 3 intel·ligències
més, les que els hagi agradat més i hi vulguin aprofundir.